Het doel van onze websites is niet duidelijk
Waarom is dit een probleem?
- Als je niet weet of niet kunt achterhalen waarom een website bestaat, is het heel moeilijk om te bepalen of een website bestaansrecht heeft
- Websites zonder bestaansrecht kosten geld dat waarschijnlijk beter aan andere zaken besteed wordt
- Websites zonder duidelijk doel worden vaak al wat ouder en worden beperkt onderhouden; het risico op verouderde of onjuiste informatie neemt toe evenals het risico op beveiligingsproblemen
Hoe groot is het probleem?
Allereerst wil je weten welke websites jouw organisatie allemaal heeft.
Daarna ga je aan de gang met de doelen. Weet je van elke website het doel? Of heb je uitzoekwerk te verrichten? Leg overzichtelijk vast van welke websites het doel nog onduidelijk is.
Het doel van een website is meestal niet direct op de website zelf terug te vinden. Doorgaans vind je het in projectdocumenten die zijn opgesteld voorafgaand aan de ontwikkeling van de website. Probeer dus projectplannen, aanbestedingsdocumenten, opdrachtbrieven e.d. te achterhalen.
Het is altijd goed om daarmee bij de eigenaar van de website te beginnen. Die moet namelijk ook het doel van zijn/haar website weten.
Hoe los ik dit probleem op?
Bespreek de doelen van websites periodiek met de eigenaren en controleer of de doelen nog actueel en relevant zijn. Controleer daarna of de website in haar huidige vorm nog bijdraagt aan de gestelde doelen.
Lees in ons artikel over websites en doelen welke acties je kunt ondernemen.